:

دسترسی به آب سالم و بهداشتی یکی از اساسی ترین حقوق هر انسان میباشد. محدودیت منابع آب موجود در جهان این اجازه را به بشر نمیدهد تا این مایه حیات به آسانی از دست رود. آب بعد از استفاده، فاضلاب نامیده میشود و استفاده دوباره از آن میتواند یک راهکار برای صرفه جویی در مصرف آب باشد. آب پس از یک بار استفاده کیفیت خود را از دست میدهد. برای انسان و محیط زیست بازیابی پساب و فاضلاب بسیار مهم میباشد. این امر با استفاده از تصفیه امکان پذیر میباشد. امروزه تصفیه آب با روشهای شیمیایی، بیولوژیکی و فیزیکی در تصفیه خانهها انجام میگردد. آزمایشهای کیفیت آب نشان میدهد فرآیند تصفیه آب در تصفیه خانههای شهری به طور قطعی نمیتواند املاح و سختی آب را از بین ببرد.

املاح موجود در آب اگر از حد مشخصی فراتر روند موجب مشکلات کلیوی در انسان میگردند. در منزل میتوان این املاح را به صفر رساند. برای این کار، خرید یک دستگاه تصفیه آب استاندارد و استفاده از بهترین قطعات و لوازم جانبی آن مانند شیر خروجی تصفیه آب، میتواند نقشی موثر در دسترسی به بالاترین کیفیت آب آشامیدنی و سلامتی اعضای خانواده داشته باشد. انواع شیر برداشت در ادامه شرح داده خواهند شد.

انواع دستگاه تصفیه آب

دستگاههای تصفیه آب بسته به حجم مخزن آب تصفیه شده و نوع مکانیسم آن برای تصفیه آب، انواع مختلفی دارند. از جمله آنها، دستگاه تصفیه آب شش مرحله ای اسمز معکوس، قلیایی کننده آب، مینرال یا همان سنگ های مواد معدنی (Mineral) ، یووی استریلیزر کننده آب (UV) میباشد که برندهای سی سی کا (CCK) و سافت واتر (Soft Water) و آکواپرو AQUA PRO از بهترین برند دستگاه های تصفیه آب خانگی میباشند. قطعات دستگاه تصفیه آب به نوع کارکرد آن بستگی دارد اما قطعاتی مانند پست فیلتر کربن و فیلتر ممبران و پمپ و شیر برداشت آب تصفیه شده از دستگاه تصفیه کننده آب از بخشهای رایج و مهم هر دستگاهی میباشند.

انواع شیر برداشت دستگاه تصفیه آب

از مهمترین قطعات جانبی دستگاه تصفیه آب، شیر برداشت میباشد که معمولا ظریف و کوچک طراحی میگردد. این شیر به طور مستقیم به یک سه راهی که در قسمت خروجی دستگاه تعبیه شده است، متصل میشود. شیر خروجی تصفیه آب به نوبه خود میتواند حالت زیبا و شیکی به آشپزخانه بدهد. شیر خروجی تصفیه آب ممکن است کنار سینک و در مجاورت شیر ظرفشویی قرار گیرد و یا بسته به طراحی آن، در دیوار همراه با یک پایه نصب گردد. ظاهر و کیفیت این شیر بسیار مهم میباشد.

هر چقدر دستگاه تصفیه، آب را با کیفیت بالا در اختیار قرار بدهد، شیر خروجی نقش مهمی در تحویل آب به متقاضی دارد. حذف مواد آلاینده، با استفاده از یک شیر خروجی خوب حاصل میگردد. از اینرو جنس بدنه آن باید از مواد خوبی مانند استیل درجه یک ساخته شده باشد. شیر برداشت افزون بر شکل و ظاهری که دارد، نباید در ساخت بدنه آن، از آلیاژ خطرناکی مانند سرب، که به بدن زیان وارد میکند و سرطان زا است، استفاده شده باشد. آلیاژهای بی خطری مانند کروم که برای بدن انسان ضرر آنچنانی ندارند، میتوانند گزینه مناسبی برای جنس بدنه شیرهای تصفیه باشند. همچنین یکی از راههای تشخیص شیر برداشت با کیفیت وزن آن میباشد که هر چه سنگینتر باشد، کیفیت شیر بالاتر میباشد.
مغزی شیر برداشت در وهله اول نباید به راحتی موجب نشت آب گردد که اگر این اتفاق رخ دهد باید کل مغزی عوض گردد و با تعویض واشر مشکل حل نمیشود.

چنانچه فیلتر تصفیه آب به موقع تعویض نگردد نشت رخ میدهد، زیرا اگر فیلتر ممبران درست کار نکند و آب سختی بالا و املاح زیادی داشته باشد، به مرور زمان رسوبات و جرم ایجاد شده موجب از کار افتادن مغزی میشوند. برخی از شیرهای تصفیه آب قابلیت تعمیر ندارند و پس از خرابی باید کل شیر را عوض نمود. مغزی شامل یک فلز است که درون آن، دو سرامیک قرار گرفته است. همان طور که میدانید جنس سرامیک فقط با آب تصفیه شده عملکرد خوبی خواهد داشت. بنابراین فیلتر دستگاه تصفیه باید در زمان مناسب عوض شود.

مغزی شیر برداشت

انواع شیر برداشت فانتزی، بسته به شکل، جنس و فلکه کنترل جریان آب، متفاوت است و از نظر فلکه ای که با آن جریان آب را کنترل میکند طرحهای مختلفی دارد. از جمله طرحهای آن، شیر برداشت اهرمی و شیر برداشت ستارهای میباشند که در ادامه به آن دو پرداخته میشود. کیفیت مغزی شیر برداشت تصفیه آب هم در کیفیت ان بسیار تاثیرگذار می باشد.

شیر برداشت اهرمی

شیر اهرمی در مقایسه با انواع دیگر شیرها، طراحی و عملکرد بهتری دارد. در این گونه شیرها، از یک فلکه به شکل اهرم به عنوان تنظیم کنندهی جریان آب استفاده میشود. هنگام خرید باید علاوه بر ظاهر آن، به موادی که در بدنه آن به کار رفته است بسیار دقت نمود. جنس آن باید از موادی باشد که در برابر زنگ زدگی بیشترین مقاومت را داشته باشد و آلیاژی که در ساختار آن به کار رفته است، آلاینده را وارد آب نسازد. همچنین نصب آن آسان باشد. رنگی که برای شیر استفاده میشود حتی الامکان پودری الکترواستاتیک باشد تا مقاومت و عمر طولانی داشته باشد.

شیر برداشت ستاره ای

شیر برداشت ستارهای رایجترین شیر به کار رفته در سیستم تصفیه آب میباشد. این شیر شامل یک فلکه چرخان برای کم و زیاد کردن جریان آب میباشد. همانند شیر برداشت اهرمی در انتخاب آن به مواردی مانند ظاهر و جنس بدنه دقت نمود. همچنین قابلیت نصب آسان روی سینک هم باید در نظر گرفته شود. این نوع شیر برداشت دارای فلکه کنترل آب ستارهای شکل میباشد که از نظر ظاهری شکلی زیبا و شیک دارد. هنگام از کار افتادن مغزی به راحتی میتوان آن را تعویض نمود. استانداردهای جدیدی امروزه برای شیر برداشت ارائه شده است. این استاندارد شامل به کار رفتن یک روزنه برای سامانه تخلیه آب اضافی و فاضلاب در سیستم اسمز معکوس می باشد.

قیمت شیر خروجی دستگاه تصفیه آب

امروزه در بازار انواع مختلفی از دستگاههای تصفیه آب و وسایل جانبی آن موجود میباشد. اگر به دنبال یک شیر خروجی مناسب میگردید باید پارامترهای مختلفی را در نظر داشته باشید. قیمت شیر خروجی تصفیه آب بستگی به پارامترهایی مثل جنس تنه، نوع رنگ، جنس دسته و نوع پوشش آن بستگی دارد. آلیاژ مورد استفاده در ساخت آن باید استاندارد باشد. به عنوان مثال شیرهایی که در بدنه آنها از استیل ضد زنگ استفاده میشوند نسبت به آلیاژهای دیگری مانند برنج و سرب، کیفیت و قیمت بالاتری دارند. هنگامی که همهی فاکتورهای یاد شده از کیفیت خوبی بهرهمند باشند، به دنبال آن کیفیت آب تصفیه شده بالاتر خواهد بود. از جمله فاکتورهای دیگری که میتوانند بر قیمت شیر خروجی تاثیرگذار باشند، خدماتی مانند سرویسدهی، نصب رایگان و خدمات پس از فروش میباشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست